Thursday 20 September 2012

My Hometown [part 1]

4 Zulkaedah 1433H
Assalamualaikum w.b.t

Last week, on 13th September 2012 (Thursday), I'm going back to my hometown.. yeah!! Bukan balik saje2 tau... i need to attend my BFF Wedding.. tapi cite pasal wedding tu kite cite on the next entry ok. Kali ni aku nak share apa yang aku buat sepanjang berada di kampung halaman....

I was taking a night flight with Air Asia. Depart on schedule at 9.50pm. Before boarding, aku cepat2 kol my parents suh standby di Airport Sultan Ismail Petra, KB. Landed at 11 pm. Syukur!! selamat sampai walaupun di saat2 akhir nak touch down, flight goyang-goyang.. in fact kena take a long route before landed. Kata nya due the whether condition... tapi bila turun jer dari flight.. cuaca cam ok jer.. huh!! X per laa.. janji aku selamat sampai. 

 PASAR PAGI WOKAH BHARU
Friday.. the most happening day at Kelantan. Seawal pagi Mami dah kejutkan aku untuk ke Pasar Pagi. Yeah!! Best tau cuci mata kat situ... beside aku mencari tudung untuk di pakai masa wedding ayu nanti... Before that, let's breakfast ok!! 
Kalu di belah KL/Selangor.. nama nya nasi himpit.. tapi di Kelantan, fomerly known as "Nasi Kapit".. sedap tau.. harga dalam RM1 - RM1.50 sebungkus. Tapi yang aku makan ni free jer.. Mami dapat masi gi solat subuh di Masjid. Kebiasaan bagi orang Kg.Kubang Batang untuk menyediakan makan pagi bagi jemaah yang solat subuh di masjid. Teh'o made by Mami.. terbaik laaa...

After breakfast, aku terus ke Pasar Pagi. Abah tak ikot sebab dia nak lepak kat kedai kopi bersama geng2 dia.. Masa aku sampai tu, orang tak ramai sangat.. so agak selesa la nak membelek2 barang yang di jual di sana. Aku sempat snap a few pictures laa... :

Ni kira kategori sedang-sedang ajer.. kalo tunggu dalam kol 10.30 pagi ke atas.. confirm sesak.. nampak tak brader pakai boot kuning cam Phua Chu Kang tuu... x sabau bebenor nak makan nugget... huhuhuh...

Time ni la makcik2 nak kuar berniaga hasil tanaman masing-masing. Agak murah la sebab kita beli direct daripada dia kan.. kalo cam cili tuu.. selonggok dalam RM0.30.. Kacang panjang seikat dalam RM1 - RM1.50 seikat.  Ok la kann....

Haaa... kat sini aku x tau ler ada jual ke tak,, tapi kalo di tempat aku lebih femes dengan nama "ti'joh" (plastik paling depan tuuu...) sangat sedap bila di masak lemak putih.. pastu letak serai 2,3 batang... perghh!! Yang belah belakang tu "Lala" kot... tapi aku lebih suka makan "Sayur Lemak Ti'joh".. selalu request dgn Mami bila balik kampung...

Coconut shake versi kelantan.. Air kelapa di blend with isi kelapa... pas tu letak ice cube + Ice cream vanilla... terbaik!! Gelas kecik (Kaler biru tuu) RM1 Sahaja!! Yang besau sket RM1.30 (yang ada bunga matahari tuu...) di jual dengan harga yang murah tapi korang tengok ler gelang mas mak cik yang jual coconut shake tuu... KO ADO??? hahahaha...


Aku rasa org Kelantan jer yang mampu pakai beg ni.. Jangok (lawa) ok!! Bling bling sebasar alam... masa aku snap pic ni.. abang yang jual beg ni senyum jer kat aku... hehehe...

Tertarik aku dengan quote ni.. actually on that day (14.09.2012) ada match bola Piala Malaysia, The Red Warrior vs Terengganu.. so banyak ler orang duk jual jersi & goodies yang berkaitan bola ni...

After pusing2 di Pasar Pagi ni, aku & Mami terus ke bandar Kota Bharu. Sebanyak-banyak gerai di pasar tuu.. satu pun tudung yang sesuai dengan baju kenduri aku. So terpaksa shoot ke kedai Tudung Tursab di KB. Tudung yang di jual kat sini x ler mahal.. tp x ler murah sangat... kira ok la kann..

* Starting Friday evening till the whole Saturday, aku bz dengan wedding ayu... (will update in another entry)

HOW I FILL UP MY SUNDAY AT HOMETOWN..(Hari Malaysia tuu)

On Sunday, masa untuk ronda-ronda di bandar KB with family.  Kebetulan my big bro baru jer beli kereta.. so sajer la kan nak pusing-pusing with parents. Dari  Jakel di Kubang Kerian.. sampai ke Wakaf Che Yeh...then masuk balik bandar KB.. kesian Mami... penat sebab nak ngikot rentak anak bongsu dia.. 
Favorite spot for shopping!!
Jalan yang menuju to the of Kota Bharu


Tujuan utama ke KB sebenarnya adalah untuk ke sini... Nasi Ulam Cikgu di kampung kraftangan.. terbaik!! Kempunan since Raya Puasa lagi... takot orang ramai kan... so kol 12 tghari kami dah sampai... tu diaa.. lauk panas2 semuanya... rambang mata tau!! Lauk yang kami ambik:

○ Nasi putih (4 org makan + nasi tambah)
○ Air bandung satu jug
○ Setengah ekor ayam gorang (di potong 2)
○ Ikan keli goreng (seekor)
○ Ikan kerisi goreng (seekor)
○ Sayur lemak
○ ulam-ulaman + budu
○ Ikan tawar (2 ekor)

TOTAL = RM32 (Murah tak??? lalalala)

Tak sempat nak snap the whole pic sebab lapar.. tau tau jer dah separuh lauk pauk yang tinggal..

Bila perot dah kenyang... mula la malas nak gi tempat lain plak.. so we all decided to back home... Tapi sebelum sampai rumah, singgap sekejap di pasar Wakaf Bharu. Mami ada nak beli barang sket.. sambil2 tunggu tu aku ternampak pakcik ni.. 

Mmmm... dap!! Colek buoh...
nyum.. nyum.. RM3.00
Lepas jer beli colek buah tu, kami trus balik. Bila sampai rumah jer.. cuaca dah mendung... lepas jer sembahyang Zohor.. semua pakat zzzzzz.... hujan uols!! best la membuta kan!!


Bila dah petang tu.. semua mamai bila bangun dari tido.. and of coz lapar balik. Kali ni Mami plak mengidam.. nak makan meggi sup di Kampung Neting, Pengkalan Kubur. So lepas mandi.. solat Asar we all menghala ke Pengkalan Kubur plak... sempoi sangat.. cuaca sejuk after hujan.. pekena plak sup yang panas.. slurrpp!!
Meggi Sup ~ RM4.00
Teh Panas paling kaw ~ RM1 jer!!!
Memang Festival Makan ler hari Ahad tuu... rasa cam nak pecah dah perot ni... tapi xtvt makan x abes di situ jer.. senja tu.. bila sampai rumah.. redah plak semak tepi rumah tuu.. gara-gara nak makan buah rambutan..
Mok te cik embong!!
LAST DAY AT HOMETOWN
Since flight aku kol 10 malam.. so masih sempat nak buat satu lagi program.. haaa.. kali ini aku menuju ke pekan Rantau Panjang... x der menda nak beli pun.. sajer cuci mata.. Selalunya Abah x suka ikot pi tempat2 yang boleh menghabiskan duit dia (tempat shopping).. tapi kali ni nak plak dia ikot... hehehe...  dah lama x datang ke sini... rindu plak...
Pintu utama untuk masuk ke bandar Golok, Thailand..
Aku x shopping apa2 pun.. just bought ali baba pants... tu jer... Sebelum balik, aku beli makanan favorite aku..

Kat Kelantan femes makanan ni.. asalnya dari Thailand.. then di bawa masuk ke Kelantan.. macam-macam harga ada.. paling murah RM1 secucuk... paling mahal RM1.50 secucuk.. aku paling suka hot dog ayam yang ada pulut tuu.. sedap!! You should try ok.. makanan tu di bakar dulu.. bila dah masak, ianya di celup dalam sos cili (buatan sendiri)... boleh pilih sama ada nak yang pedas atau yang manis... masih dapat ku bayangkan rasanya... hehehe...

Malam tu, after Maghrib Parents terus hantar ke airport.. Sebulan lagi aku balik pulak... balik for Raya Haji... hehehe.. so x der ler sedih mana pun masa nak berpisah tuu...

╔══╗
╚╗╔╝
╔╝(¯`v´¯)
╚══`.¸.Kelantan....
│▒│ /▒/
│▒│/▒/
│▒ /▒/─┬─┐
│▒│▒|▒│▒│
┌┴─┴─┐-┘─┘
│▒┌──┘▒▒▒│
└┐▒▒▒▒▒▒┌┘
└┐▒▒▒▒┌┘
~ Peace out ~

No comments:

Post a Comment