Monday 28 April 2014

Trip to Pulau Redang [part 2]

Sambung balik....

Lepas cehck in... letak beg..baring2 jap..
dalam kol 12 tengahari terus ke main hall resort.
Apa lagi, lunch ler..perot semua lapar ni...
Perghh!!! tengok lauk pauk semua sedap..
Ada dalam 7 jenis masakan termasuk sayur..
Bab makan memang puas hati.. terasa masakan tuu..
X der la tawar jer kann...
Then balik bilik, rehat & solat..
Get ready coz kol 2.30 petang dah ada trip snorkeling..
Tapi trip petang tu x ramai yang nak join. Masing2 penat kata nya...
Ayooo... rugi ler...
Dalam kol 2 petang, Aku, Mimi, Tok Li, Hakim, Syafiq & JR sudah standby.
Sebelum tu jgn lupa sewa life jacket & snorkel set for RM20.
Bila check out nanti baru hantar yer...
Memandangkan masih ada lagi 30 minit sebelum gerak,
Apa lagi.. jom basahkan badan di laut biru di hadapan kita itew...



SEDIH!!
Kenapa??
Sebab camera yang aku pinjam (untuk underwater) x berfungsi by the time masuk dalam laut.
So x der la pic mak yg gojes sedang mencari anak ikan di dasar laut..
Huhuhuhu...
My Cousin, Mimi ada bawa GoPro camera... tapi aku x sempat nak gi copy dgn dia.
Dengar cite gambar semua awesome.. nanti la aku upload yer..
Untuk 1st trip ni, hanya sejam sahaja diberikan. Tak puas ler..
Bagi yang x biasa snorkeling or x pandai berenang, don't worry.
Uols boleh request dgn bebudak bot untuk bantu...
Pegang kat pelampung, then they all tarik.. senang kann...

Bila balik ke resort,
dengan pakaian yang basah tu, gi minom petang.
Tiada larangan yer.. free & easy kata nya..
Menu petang tu bubur pulut hitam & cekodok.
Mami & abah dah ada kat ruang makan..
Memandangkan dah jamak,
So x der la rushing nak balik solat Asar kan..
So aku sambung snorkeling kat depan resort.
Bersepah ikan tau.. heaven sangat!!
Bila cuaca dah redup sket, mula la nampak ahli jemaah muncul..
Apa daa.. baik duk rumah kalo nak tido.. hehehe..
Happy sangat sebab semua family members having a great time.
Anak buah aku, Ammar.. katanya pantai tu kolam sebab warna biru..
Syahmi plak, kata pasir tu leh wat gandum sebab halus..
Mami plak, teruja sebab last time dia gi pulau masa muda2 dulu..
(Pulau Pinang & Pangkor tak kire ekk)
Lepas puas mandi manda.. snorkeling..
Sambung plak dengan volleyball beach..
Sewa bola RM10 tapi owner resort seronok layan anak2 buah aku..
So they all bagi free jer.. best kan!! hahaha



 Aku jadi pemerhati jer... eh? apa yang diperhatikan tuuu???

Syahmi bergolek dalam "gandum" katanya...

Dalam kol 6.30 petang bari naik ke darat kata nya..
Depan bilik ada shower.. so basahkan badan.. buang pasir.. then baru sambung kat bilik..
Malam tu dinner cam biasa. BBQ malam esok..
Menu tetap mabeles..
Aku tengok pingan masing2 dah menggunung tinggi..
Aku biasa ler.. ambik nasi sket.. tapi lauk bersepah..
Lepas dinner, xtvt bebas...
Abah lepak kat hall layan bola...
Family mak cik aku rehat kat bilik..
Aku, Mami, Tok Li, Buja, Syafiq & JR jenjalan tepi pantai..
Bulan terang.. sangat cantik..
Area situ memang banyak resort.
Paling happening Laguna Redang laa.. harga pun boleh tahan.
Di hujung pantai tu ada kedai..
Harga agak mahal tapi boleh ler..
Aku siap beli roti kering (RM2) untuk bagi ikan makan esok.
Dalam kol 10.30 balik billik..
Aku still lepak kat buai sambil layan "dunia tanpa sempadan"..
Apa lagi kalo bukan melayan fon..
FREE WIFI ok.. tapi di area hall utama ler..
UMobile on off jer untuk surfing.. so better guna yang free.. kaaannn...

13 April 2014 (Ahad)
Lepas solat subuh, aku ikot mami & abah lepak tepi pantai..
Tunggu sunrise.. cantik sangat pemandangan waktu tuu..
Syahdu rasa nya.. heheheh

 Good Morning Redang!!


 Abah!! rokok tuuu...

 Santai sangat
Ulik mayang kah???

Maaf la yer..
Memang pagi tu aku x mandi (gosok gigi & basuh muka jer)
Lepas breakfast terus tukar baju renang...
Anak buah aku laagi la suka..
Pagi2 buta dah mandi "kolam" kata nya.. hahaha..

Hari ni kami akan ke Marine Park.
Untuk masuk ke sana kena bayar RM5 seorang. Kanak2 free!!
So, sebelum bertolak, resit yang diberi di jeti semalam boleh bagi kat budak bot.
15 minit dalam bot, maka sampai ke Marine Park.
Beach boy bagi briefing sket.. 
Abah x nak mandi.. so dia lepak kat pesisir pantai jer laa..
Kat sini ikan & coral memang banyak..
Paling best bila di sediakan pelantar kat tengah2 laut tuu..
Bercinta aku nak berenag ke sana.. Al maklum la.. aku masih lesen P..

Huntong la ada GoPro!!

Terjun tiruk JR!!

2 jam 30 minit kami di sini.
Memang puas hati.
Dah la bawa roti yang aku beli semalam.. lagi la banyak ikan berenang2 di tepi mak kann..
Bila dah naik bot, baru rasa penat sket..
Sket jer.. hehehe...
Sampai di resort.. semua muka kebulur tahap gaban.
And yes, aku makan mmg banyak tengahari tuu...
Ye laa.. banyak tenaga habis masa snorkeling kan..
Lepas makan, ramai balik ke bilik..
Aku lepak kat buai depan bilik. Malas nak salin baju sebab lagi sejam nak gi 3rd trip.
Anak buah aku langsung x naik.. duk mandi kat pantai..
Tengahari buta!! Panas weh!!
Tapi, last2 aku join skali.. Sb baik la aku pakai tebal sun block kann..
And u know what, time matahari tegak di atas kepala..
Time tu jugak nampak dengan jelas ikan tau...
Heavan lagi!!!

~ to be continued ~

♥♥♥ End part 2 ♥♥♥

No comments:

Post a Comment