Thursday 12 July 2012

:][: Jenjalan ke MIRI :][:

Assalamualaikum w.b.t!!

Tak abes-abes dengan entry Cuti-Cuti Malaysia. Last 2 weeks aku dah tanning kan kulit di Mabul Island.. and now, for the first time, aku menjejakkan kaki ke Miri, Sarawak (Land of Seahorse). Ni kira projek sebelum Ramadhan.. Penutup xtvt gituu... bulan puasa kena bykkan amal ibadat.. bukannya banyakkan jenjalan. Trip kali ni, aku bertiga dengan Cik Ngoh (my cousin) & Syida (My frenzz). Actually me & Syida ke sana one day earlier dari Cik Ngoh (cikgu..mana leh cuti sesuka hati kan..) Projek asal ke Miri adalah untuk menghadiri wedding kawan Cik Ngoh. So, alang-alang ke sana, why not cuti-cuti Malaysia terus kan.

06 Julai 2012 (Jumaat)
Yahooo!! Cuti lagi aku hari ni. Seawal pagi my housemate hantar kami (me & Syida) ke LCCT. Flight ke Miri pada jam 7.20 pagi, tapi kol 7.00 tu dah siap sengih2 dlm flight. Perjalanan mengambil masa 2jam 15 minit. So, around 9.35am, kami dah touch down di Airport Miri. Sampai jer, our rental car dah sedia menunggu. U know what, Syida got the best price ever.. RM100 per day with MyVi S.E. Keta baru lagi tuu.. dan yang paling penting, leh bayar cash (kat sana, rental car semua main credit card jer... mana la mak mampu nak pakai credit card tu nok!!). Since Syida not very good with map, so she's gonna be the driver and I'm the navigator. Mr.Alex (person in charge for our  rental car) dgn relanya sudi tunjukkan jalan ke hotel penginapan kami. So nice of him!! TQ Mr.Alex!! Aku terus ke reception, mana la tau kot-kot dapat check in awal kan. Staff on duty, Mr.Bernard akan call sekiranya bilik dah siap. Siap tanya nak katil single or katil King (of coz la king.. baru besh guling-guling). While waiting for our room, baik gi pusing-pusing bandar Miri and Jalan-jalan cari makan. Lawatan sambil belajar ke shopping mall agak mengecewakan laa.. al-maklum laa, dah biasa dengan Mid Valley or Alamanda kan.. yang ada kat sana dah level ala-ala Billion jer. Dalam kol 12 tgh, kami check-in di Park City Everly Hotel. Bilik yang agak besar dan sangat-sangat memuaskan. Kami rehat... mandi... solat.. dalam kol 3 ptg kuar balik. Tempat pertama yang kami cari, Miri Handicraft Centre. Tempatnya kecik jer. Cam biasa aku akan cari freezer magnet & t-shirt Miri. Barangnya agak mahal but still affordable. Cuma souvenir nya sama jer dengan Kuching. So x banyak choice sangat laa.. Lepas tu kami mencuba nasib ke Bintang Plaza (setelah kecewa dgn Boulevard shopping complex).. sib baik ler kat situ menarik. Sebelum balik ke hotel, kami singgah di pasar malam Saberkas. Tapau ikan pari bakar & ketam... Terbaik woooo!!! Malam tu kol 10 malam kami dah K.O!! Tidur dengan keletihan dan kekenyangan!!

07 Julai 2012 (Sabtu)

Biasa la bila berada di Sarawak ni, kol 6 pagi dah terang. Bangun awal sebab plan nak mandi kat swimming pool pagi tu. Tapi cuaca x mengizinkan (Hujan). So swimming atas katil ler... Since pakej hotel x disediakan breakfast, so terpaksa ler makan kat luar. Before that, kami menghala ke airport, pick up Cik Ngoh. She's quite suprise coz w/pon br sehari di Miri, kami dah tau selok belok kat bandar tu... hehehe... Menu for bekpes: Mee Kolok. Ok laa... x kan datang jauh2 nak makan nasi lemak pulak kannn.... Lepas bekpes, kami trus memulakan xtvt explore Miri. Since, semalam dah "tawaf" 3,4 kali bandar Miri, so pagi ni kami melangkah jauh sket. Apa lagi, jalan-jalan ke Lambir Hills National Park, around 40km from Miri. Posing kat main entrance jer coz nak masuk dalam tu kena bayau... huhuhu.. cam x berbaloi ler coz we are not wearing the proper outfit for outdoors xtvt.  Another 5 km from Lambir national Park, located Borneo Tropical Rainforest. Yang ni pun kena bayar gak.. so posing depan post pengawal jer.. hehehe... Kononnya nak ke Gua Niah plak (kena add on another 30 km)... tapi bila mengenangkan masa sangat-sangat mencemburui kami (petang tu ada event-wedding Baun).. so kami bergegas pulang ke Hotel. On the way, ternampak Taman Awam. Walaupun pada ketika itu matahari ceng..ceng.. atas kepala.. tetap turun coz ada jambatan gantung. Very nice view for gedix 2posing ok!! After that, of coz la makan duluuu... lapor weh!! and our destination will be Muara Restaurant. Craving for Nasi Lalapan ok!! Memang terbaik laaa.. almost like Nasi Ayam Penyet, but a lil' bit different in terms of sambal and other ingredient. Namanya Nasi Lalapan kerana dalam pinggan tu ada 8 jenis makanan termasuk nasi. Aku of coz la order Lalapan Ayam (RM9). Syidah & Cik Ngoh order Lalapan Sotong (RM13). Perghh!! sepanjang perjalanan balik ke hotel, aku duk cium tangan jer... kuat tul bau sambal dia... hehehe...
Panas weh!!
Self-timer
Sampai ke hotel dalam kol 3 ptg. Hhhmm.. still got extra time before wedding dinner (6.30pm). Apa lagi... mandi kolam la weh... Tapi kesian, di sebabkan dalam pool x leh pakai heels so Syida & Cik Ngoh x mampu nak join aku di pool yang sedalam 1.5m. Tak dapek ler aku nak nolong kan....

Around 6.30 pm, kami turun ke dewan (wedding tu di hotel yang sama kami menginap). Teruja coz this is my first time to attend christian wedding. Dia punya i do.. i do depan paderi tu buat kat situ gak.. aku tengok dari jauh lerr.. Baun (the bride) sangat2 sweet with the wedding dress.. Lepas tu, bagi masa kat bride & groom utk tukar baju for dinner plak. Meanwhile, kami berposing bagai kat depan hall tu.. hehehe...

Dinner start at 8pm. Menu : Chinese Course. Don't worry... it's halal dan sedap!! Aku duk survey table, yang muslim ada 2 table jer...huhuu.. selebihnya kaum kerabat dia... Sangat menarik coz both side of family comes from various ethnic. Ada Cina, Kelabit, Bidayuh dan dua etnik lagi tu aku dah x ingat. So dia punya toast pun dah dalam macam2 bahasa... Sambil2 makan, diiringi tarian orang2 sana.. perghh!! Terbaik laa!!

Ala-ala kimono gitew!!

Me, Cik Ngoh, Baun (The Bride) & Syida

08 Julai 2012 (Ahad)

Last day at Miri!! Di sebabkan semalam kami keletihan dgn xtvt yang agak pack, so pagi tu bangun agak lambat ler.. Bagi nak menjimatkan perot, kami x bekpes. Just alas dengan roti and air jer... Harus laa kan coz before balik kami nak belasah Nasi Lalapan buat kali terakhir... hehehe... Xtvt pertama pagi tu, kami ke The Grand Old Lady (telaga minyak pertama... but i don't know either the first oil well in Malaysia or in Miri). Located on Canada Hills.. such a nice place with a great view. Form top of the hills, we can see  almost all of Miri Town. Dan yang paling best, x der orang time tuu.. hehehe... Tempat ini ana yang punya laaa...

After that, we drop by at Miri Handicraft Center for the last minutes shopping. Then kami ke satu tempat yang kami sendiri x tau nama tempat tu. Dari hotel penginapan, kami ada nampak Giant Seahorse kat pantai depan hotel. Just following our guts, jumpa jugak tempat tu.. Area tu tmpt kapal persendirian duk parking. Sort of like Marine Port. Janji aku dapat cari giant seahorse tuu... hehehe... private place tapi boleh ler setakat nak tumpang posing kann.... and last sekali, lunch at Muara Restaurant. Craving for nasi lalalpan. perggh!! So sapa2 yang datang Miri wajib cuba ok!!

nampak tak seahorse tuuu??? hehehehe
Add caption

Aku suka bangat pic ni...
Overall, Miri ni x der apa pun... unless uols suka outdoor xtvt boleh mai sini coz byk tmpt menarik such as Gua Niah, Gua Mulu, rainforest yang cantik. Tapi kalo nak shopping, better ker Kuching laaa.. tp yang bestnya.. orang Miri ni sangat friendly... selesa sangat rasanya... so kalau sapa2 nak ke Miri, let me know.. nanti aku bleh bagi contact number rental car tuu...hehehe...