Thursday 9 August 2012

Dam.. Dam.. Dum!!

Assalamualaikum w.b.t!!

Memandangkan dah masuk 10 terakhir Ramadhan.. kepala otak duk pikir everything about raya.. so sorry la ekk.. entry aku semuanya pasal raya.. hehehe.. Tengok post title pun dah tau kan... sayang kan.. sekarang ni dah diharamkan segala menda yang berkaitan dengan mercun & bunga api. Masa aku kecik-kecik dulu... bersepah orang jual bunga api ni... Antara favourite aku :-

Seingat aku, duk panggil bunga api kucing.... sebab dulu-dulu, packaging dia tuu.. ada gambar kucing.. meow gitew!! Suka sangat sebab percikan bunga api dia sangat cantik and less smoke.. cuma yang bahaya nya.. stick dia tuu macam besi.. so agak merbahaya ler... That's why masa aku main dulu2.. abah sentiasa berada di sisi... u abah!!!

See... kan aku dah cakap... muka kucing kat depan tu kan...
Haaa... yang ni selamat untuk main.. Mercun Bawang.. pop..pop.. jer bunyi nya.. tapi paling tak best, agak bersepah ler dengan "kulit bawang" tuu... Sampai sekarang mercun menjadi kegemaran budak2 bawah umur...
Org Klate panggil "bede bawe"
Disebabkan dulu-dulu aku masih di bawah umur, maka Abah memantau ler segala bunga api yang aku main. Roket ni, hanya abang-abang aku jer yang dapat main.. aku tukang tengok sambil kedua belah tangan tutup telinga (comel kan... ).... Selalunya roket ni kami masuk kan dalam botol budu (yang kosong laa...).. menarik kann!!
Mercun roket
Back to 80's & 90's.. hebat ler kalo budak-budak dapat main mercun das ni... seingat aku paling sket 10 - 15 das.. yang banyak tu.. ada ler dalam 30 das kot.. pergghh.. sampai panas tangan aku...

Mercun Das..
 Satu lagi mercun yang selalu main masa kecik-kecik dulu, Mercun lebah!!! Tapi yang ini bahaya sket sebab dia gi ikot suka hati jer. Pernah sekali tu terkena kat baju tido aku... menangis ler aku waktu tu sebab selalunya malam raya aku akan pakai baju tido yang baru beli... hehehe...

Tapi sekarang dah x leh main sesuka hati mercun ni.. al-maklum laa.. budak2 sekarang lebih hebat dari zaman aku dulu2.. semunya nak modified!! Tapi kalo setakat bunga apai yang biasa-biasa tu masih ada orang main sampai sekarang ler... cuma satu ni jer aku x merasa sampai sekarang....MERIAM BULUH!!

Bukan kampung aku ok!!!
Perghh!! kalo ada la sekarang ni.. gegak gempita ler malam raya... pas tu ada yang gegak gempita ke hospital.. huhuhu...  Masa aku kecik-kecik dulu abah selalu bawa aku pergi pinggir kampung.. sebab kat situ ada kawasan sawah padi.. haa.. di situ la lokasi feveret orang kampung aku main meriam buluh... pas tu siap lawan2 dengan orang kampung sebelah... tapi itu semua tinggal kenangan laaa...

No comments:

Post a Comment