Monday 25 August 2014

Lebaran 1435H [ p a r t t w o ]

continued...

29 Julai 2014 (Selasa) : Raya ke-2
This is what we did every 2nd day of raya. Seawal pagi menziarahi kubur saudara mara. Dekat jer dengan rumah kami semua. Dalam kol 8 kami berkumpul di sana. Baca yasin ramai2.. tahlil.. Rindu kat Ayoh (atuk aku). Ahli keluarga terdekat yang telah kembali ke rahmatullah pun berada di kawasan yang sama termasuk arwah pakcik aku (adik Mami). Walaupun dia bukan dari kampung aku, but we all families.. 

Selesai majlis di tanah perkuburan, kami semua pulang ke rumah. Bersiap-siap untuk beraya di rumah saudara mara di sekitar daerah Tumpat (kire dalam kawasan laa). Kami berkonvoi 5 kereta. Semua adik beradik abah. Seronok uols. Tapi kali ni Mami x leh join sebab dia kena ikot adik dia, Pak Ngah Mi ke Bachok atas urusan merisik untuk sepupu aku. 1st stop, rumah Ayah Su (adik nenek). Suka gi rumah dia sebab environment mmg pure kampung. Yang penting ada pokok buluh.. hehehe..Apa lagi, posing la kan. Selepas tu gi rumah Pok Cik Mat (sedara belah nenek). Kat rumah dia kejap jer (kejap sebab bersebab.. hehehe). Then kami terus ke rumah Doktor Nor (sedara-mara jugak ni). Every year dia akan buat open house pada raya ke-2. and every year jugak aku tak pernah miss untuk bertandang. Selesai isi perot, last pit stop untuk sesi pagi, kami singgah rumah Pok Cik Man (adik arwah atok). After that terus balik umah. Masa tu dah kol 1.30 tengahari. Perghh.. dah rasa cam penat la jugak. Tapi belah petang tu aku ada majlis yang perlu di hadir di Pengkalan Chepa. So balik solat, rehat kejap, dalam kol 3 aku kuar balik....

Pergi sorang2 jer. Ini lah nasib orang bujang kan.. Aku siap standby air kosong & biskut raya wat bekal dalam keta. Bukan sebab jauh, tapi musim raya uols. Confirm semua jalan jammed. Kalo biasa 10 minit jer perjalanan, akan jadi 40 minit. Bayangkan ler.. huhuhu.. Tempat dituju, rumah Ayu (ex-shcoolmate, ex-uitm & ex-housemate) Kira friend for life la ni. Adik dia buat majlis akikah merangkap open house family. Aku ni dah biasa dengan ahli keluarga dia. So x der la rasa kekok sangat kan. Aku kol Ayu, saje nak bagi tau yang aku mungkin lambat sampai sebab jammed. But who knows kann.. Keta memang banyak tapi x jammed. 20 minit aku dah sampai rumah dia di Taman Uda Murni, Pengkalan Chepa. Suka nya...hehehe.. Lepas majlis di rumah Ayu, aku singgah rumah bff aku, Yayah kat Kampung Huda. Dekat jer dengan rumah Ayu tu. Dalam 10 minit aku dah sampai. Rumah Yayah ni antara rumah yang aku selalu gi bila time raya. Suka suasana rumah dia. Privacy! Aku solat Asar siap2 kat rumah dia sebab takot lambat sampai. And you know what, jalan x jammed. Yeay!! Kol 6.30 petang aku dah sampai rumah. Alhamdulillah!!

30 Julai 2014 (Rabu) : Raya ke-3
Pagi tak ke mana. Having breakfast with families. Kol 11 pagi kami bersiap untuk attend majlis perkahwinan anak Atuk sedara aku (adik arwah Atok). Simple majlis tapi meriah dengan kehadiran sanak saudara. Masakan pun sedap, yang penting aku duk angkut air sirap. Sedap uols.. hahaha.. Agak lama duk kat majlis tu. Borak-borak dengan family members yang hadir. Kol 1.30 tengahari terus balik ke rumah. Petang tu aku gi rumah Acik (belakang rumah aku jer). Dia pun wat open house gak. Hidangan orang Johor uols. Ada soto, ada mee bandung Muar.. perghh!! Sedap..

31 Julai 2014 (Khamis) : Raya ke-4
Siang hari aku tak buat apa2. Cuma belah malam ada dinner dengan my ex-schoolmate. Nanti aku buat entry lain yer...

1 Ogos 2014 (Jumaat) : Raya ke-5
Pagi ni kami satu family akan ke Tanah Merah. Ada wedding belah family Mami. Sort of balik kampung Mami la jugak ni. Kami gerak awal sebab nak balik sebelum solat Jumaat. Sampai di sana dalam kol 11 pagi. Singgah kubur arwah atok dulu. Then baru ke rumah kenduri. Untung gi awal sebab orang tak ramai sangat. Time balik, we all split kete. Lelaki naik keta Abe Yo (abang sulung aku), and all the ladies naik keta Buja (2nd bro). Aku la yang drive coz the other car singgah untuk solat Jumaat. Sampai rumah kol 2 petang.
Malam tu plak aku kuar dengan Emi & kawan2. Sajer lepak2.. Kol berapa aku balik tu x perlu tau laa.. hehehe...

2 Ogos 2014 (Sabtu) : Raya ke-6
Raya dah abes kot.. hehehe.. bermalasan kat rumah. Boring la jugak. And my frez, Ima cam tau2 jer aku tengah boring. Dia ajak kuar lunch. Yeay!! Dalam kol 1 lebih aku dah sampai rumah dia. Anak2 dia semua duk rumah in-law.. so dapat ler dia membujang dengan aku hari tu. hehehe.. Ima ngidam nak makan western. Ada satu kedai favorite dia, tapi tutup laks. So jalan punya jalan, tercampak kat depan HUSM Kubang Kerian. Kat situ banyak kedai makan. So Ima ajak aku makan kat kopitiam (dah x ingat apa nama kedai tu). Dalam 6 petang aku balik.

3 Ogos 2014 (Ahad) : Raya ke-7
Masa untuk pulang ke Putrajaya. Lemau rasa nya setelah lebih seminggu duk kampung kan. What to do.. Kami gerak dalam 8 pagi. Alhamdulillah, perjalanan kami lancar. Walaupun keta banyak, jalan x der la jammed sangat.

Tahlil di tanah perkuburan

Me & my cuz

Di depan pokok buluh yang sama, Abah aku pernah ambik gambar masa dia umur 5 tahun.

All the ladies..

Di rumah Pak Cik Man

Me & Wazeer (anak Ayu)-Majlis Aqiqah di Pengkalan Chepa

 Bagi can kat bebudak write something for pengantin..

with the kids..

♥♥♥ The End ♥♥♥


No comments:

Post a Comment