Tuesday 11 June 2013

Jom ke Petrosains @KLCC

Kesian anak buah aku (especially Syafiq).
Cuti sekolah hanya balik kampung jer...
We all x plan pun untuk xtvt melancong...
So, kebetulan my parents ada di sini (Putrajaya) on the last weekend of Skol hols,
So we all plan ler nak gi piknik..
Malam tu masa duk godek2 tmpt piknik dlm tablet,
Syafiq request nak gi Petrosains..
Hhhmmmm...
Aku sendiri x pernah ke sana.. (walaupun dlm KLCC kann...)
So bincang dengan abang aku, bincang dengan s.i.l,
So we decided to go to Petrosains!! yeay!!

Kalo nak ke sana, kena gi awal sket laaa...
Paham2 jer la parking kat KLCC tu kan...
Kena plak hari minggu...
Petrosains di buka seawal jam 9.30 pagi.
Kami sampai kat parking dalam 9.45 pagi.. kire ok la kan..
Apa yang best datang awal???


See...
Kosong... boleh pilih nak park kat mana...
Seronok plak bila gi awal ni..
Outlet pun baru nak buka...
Tapi aku kena abaikan jiwa yang meronta-ronta utk window shopping...
On the way nak naik ke aras 4,
Nampak pulak Candylicious... Sib baik bebudak tak minta itu ini...

My heroes : Arsyad, Syahmi, Amar & Syafiq

Cik Su pun nak bergambar gaks....

Petrosains ni berada di aras 4.
Nak cepat, naik jer lift...
Masa aku sampai tu orang tak ramai...
Sementara menunggu 2nd bro aku beli tiket,
Jom snap pic with monster inc.



Tiket masuk RM15 untuk dewasa, RM10 untuk remaja, RM5 untuk pelajar sekolah rendah
dan F.O.C untuk kanak-kanak bawah 2 tahun.
Kalo warga emas, hanya perlu membayar RM8 sahaja.
Tapi kalo nak jimat, ada family package RM30 for 2 aldut and 2 kids. 
Jimat kan!!!

Yang menariknya, entrance untuk masuk ke dalam,
Kite kena naik cable car gitew.. 
Bukan setakat bebudak, aku sendiri teruja..
Siap pusing2.. ada slide show kat wall sepanjang track tuu...
Bila sampai kat check point kat atas,
Staff Petrosains akan sambut kite dengan penuh kemesraan.

Abaikan kualiti gambar.. aku zoom jer tuu...


Masa kat sini, staff Petrosains akan briefing seba sedikit apa yang ada dalam tu.
Korang nampak yang bulat2 tu??
Haa tu ada lah check point dia... banyakkan!!
Kira sejarah hidup dari zaman batu hingga la sekarang...
Bagi yang ada anak2 yang agak hyperaktif,
Don't worry!! Pihak pengurusan ada sediakan tagging untuk di letakkan di tangan anak anada..
So senang ler, kalo hilang, pihak pengurusan akan kol nombor telefon yang tertera kat sticker tuu..
Lagi pun staff Petrosains ada di setiap ceruk...

Saat kaki melangkah masuk, aku nampak orang beratur panjang.
Hawat!!!
Rupa-rupanya mereka nak test cam ner rasanya ribut taufan...
Seram plak aku rasa...

Size nya besar sket jer dari pondok telefon.
Bila masuk kat dalam tu,
Kite akan rasa angin yang kuat mengikut kategori...
Sib baik ler kat Malaysia ni jarang di landa taufan...



Cam kelakau plak aku dengar T-rex menyanyi...



Nak jugak main walaupun dah bagi min. ketinggian 150cm. Last2 kena tolong tekan padel minyak. Kaki x sampai uolss!! hahaha....

Hampir 2jam 30minit kat dalam tuu...
Tu pun dah skip banyak tempat...
Kalo fokus pada setiap bahan yang di pamer, cuba itu, cuba ini..
Mahu nya sampai 3-4 jam duk dalam tuu...
Petrosains ni memang bagus untuk pelajar sekolah.
Tapi untuk aku, cukup sekali ler masuk sini.. hehehe...

No comments:

Post a Comment