Monday 18 March 2013

Tips Melancong (Abroad)

Assalamualaikum w.b.t!

Korang suka travel tak??
Kalo suka, aku nak bagi beberapa tips ler (travel abroad)
Based on my experience ler sebab ini adalah hobi aku..
MELANCONG!! (bukan melencong yer)

*Note: Make sure you have your own budget and valid passport yer!! ^_^

1) Tambang murah (promo from AirAsia, FireFly, MAS etc)
Bagi aku, yang ni paling penting...
Kalo x der harga promo, memang tak gi lerrr...
That's why aku selalu buka MAS / Airasia etc..
So bila, ada tiket murah...
Baru aku move to the next step...


2) Hotel
The most easiest way, is via Agoda
Memang senang...
So boleh pilih mengikut budget dan selera anda yer....
Bagi aku, x perlu hotel yang mahal2 sebab sepanjang anda di sana...
Duk dalam hotel tu belah malam jer... untuk tido...


*Note : Kalo dalam rombongan kite tu ada warga emas, please consider their priorities ok.. such as bilik dan lokasi hotel yang sesuai...

3) Transportation
Bagi backpackers, they all x risau tentang transportation...
Main redah jer kan...
But, to those yang travel with kids and old people..
Need to consider this matter..
Kalo aku, memang aku cuba cari transport yang boleh sewa sepanjang berada di sana..
Kesian Mami & Abah nak naik public transport...
Kalo uols nak gi Jakarta or Bandung
Boleh guna khidmat setiawantransport...
TERBAEK!!!
Kalo negara lain, sila google search ok!!


4) Apa yang perlu di bawa.

Makanan
Kalo tempat korang gi tu bukan non-muslim district,
Bawa ler maggi in cup banyak2 yer...
Bawa serunding daging ker... Minuman 3-in-1 ker...
Bukan apa, penat korang jenjalan sana sini...
Badan perlukan tenaga jugak..
Masa aku gi Bali and Phuket hari tu,
Bekal makanan penuh satu beg...
Tapi kalo tempat tu banyak halal food.,
Don't afraid to try the local food... Baru la besh!!!

Universal adaptor
Memudahkan uols nak charge handphone and bateri kamera...
Maklum jer la kan...
Sekarang ni smartphone sentiasa di tangan kan...
Harus ler hari2 kena charge... senang nak check-in kaaannnnnnn!!!


Outfitt
Dah kalo korang gi pulau,
Bawa ler baju bunga2 kan... baru ler kena dengan tema... hehehe
Yang mana nak berseksi seksa tu, bawa ler pario kan...
Ikot keselesaan...
Tapi x yah la nak bawa banyak sangat baju...
Buat berat beg jer kannn...


5) Wear the most comfortable shoes.
Depend ler..
Ada setengah orang tu, kalo x pakai heel smp 3 inci... x lengkap katanya!!
Tapi untuk travel ni, better pakai kasut or comfort sandal...
Kang x pasal2 belah malam kena urut kaki plak..
Kalo aku, bila travel, aku akan bawa platform wedges and flip flop...
WAJIB!

6) Alert with the current exchange
Senang cite, bawa ler 'otak jepun' tuu... (kalkulator)
Especially yang nak ke Indonesia tuu...
Nak kira jutaan rupiah tuu... memang pening ler...
Jangan sampai kena tipu dgn local people ok...
Oh ya... tukar ler duit tu banyak sket ekk...


7) Travel Agent
Kalo korang nak ke negara yang hanya guna local language jer..
Better ambik travel agent ler..
Bahasa sama2 lintang pukang.. last2 masuk longkang!!!
Tapi kalo setakat Indonesia tu, rasa nya boleh travel sendiri kot..
Korang kan peminat sinetron... hehehehe...

8) Place of Interest
Selalunya, ini ler benda last yang aku buat..
Bila dah settle semuanya...
Buat list... bukan apa, ini akan menjimatkan masa perjalanan nanti..
Tapi kalo ambil travel guide, uols boleh goyang kaki jer laa..
Cakap tempat2 yang uols nak gi kat travel giude tu, nnt dia bawa laaa...

So far ini jer yang aku ingat...
Kalo nak tambah tips tu... sila kan... hehehehe
Selamat Melancong!!!

~ Wassalam ~

 

3 comments:

  1. thanks for d tips... mana nak cari universal adaptor? kang xpasal2 xleh nak caj hp kat sana.

    ReplyDelete
  2. haii...singgah sni...thanx for da tips...
    actually mmg suka travel jugak...tpi belom sungguh dpt..tenkiuu..

    salam kenalan =D

    ReplyDelete