Tuesday 18 December 2012

Where to eat at Putrajaya???

Aku dah jadi warga Putrajaya since late 2003.
Almost 7 years... perghh!!
Masa aku mula jejak kaki di Putrajaya... masih banyak bangunan dalam proses pembinaan..
2012.. still banyak bangunan dan proses pembinaan...
Banyak betul fasa-fasa pembangunan kan...
Dulu, Alamanda x der...
Apatah lagi tempat makan yang happening kan..
Tapi sekarang,
Macam-macam ada...

Among my friends, aku selalu di jadikan tempet rujuk bila mereka nak datang Putrajaya.
Soalan paling femes di tanya --> "Mana tempat best untuk makan??"
Kalau soalan ini ditanya 6,7 tahun lepas,
Confirm aku cakap "I have no idea!!"
Paling tak pun, aku suh they all gi makan kat area Bangi, Kajang or Serdang...
Tapi sekarang dah ada a few selection to those yang baru nak datang Putrajaya...

My suggestions:

1- Umai D'lake Cafe
Aku x tahu pun wujudnya kedai ni...
Abang aku yang rekomen last 2 years... kawan abang aku pernah bawa dia lepak situ after solat terawih di Masjid Sultan Mizan...
Yes.. nearby Masjid Sultan Mizan or formerly known among Putrajaya citizens as Masjid Besi..


Ingatkan mahal makan kat tempat cam ni...
Rupa-rupanya tak... Harga amat berpatutan!!
Makanan pun boleh tahan plus.. you've got the best view ever...
Nampak tasik, nampak Masjid Besi, nampak Monumen Alaf baru...
My favorite selection, Lempeng kelapa & Bandung Umai... 
Sedaaaapppp!!

Bandung Umai. Kalo x salah aku, harga dalam RM3.50 segelas.

2- Medan Selera Presint 9
Haaa... ni tempat favorite untuk lepak after work...
Pelbagai makanan ada kat sini...
Masakan panas, western, roti canai, hot plate.. etc...
Di buka dari pagi till malam...
Dulu, aku suka order Nasi Lemak Ayam Dara (RM5.50)....
Beratur panjang tu setiap kali nak makan nasi lemak ni..
Tapi sejak mengamalkan pemakanan sihat (kononnya laa)
Aku dah jadi pelanggan tetap Gerai Pak Tam...
Nasi Ayam (RM4.00) memang terbaik... so far, aku rasa nasi ayam Pak Tam ler paling besh!!
Korang cuba la nanti yer...
Medan selera Presint 9 (Berhampiran Klinik Kesihatan Putrajaya)

3- Medan selera Presint 16
Tempat ni pun best jugak...
Dekat dengan my office di Presint 1...
My selection will be Nasi Kukus Ayam Rempah (RM5.00)
Perghhh!! nasi kukus orang Kelantan memang besh laaa...
Tapi siang hari jer ada... malam hanya disediakan masakan panas jerr.


Tapi kalo my suggestion tak bersesuaian dengan selera korang,
sila lah ke kedai mamak sebab kat Putrajaya kedai mamak memang bersepah lerr...
Kalo rasa nak banyak variety lagi, sila ler ke Alamanda...
Kat situ segala fast food ada....
Kat Presint 15 pun banyak selection tapi aku x recommended sangat ler.. mahal!!
But if you are staying here for a few days...
Boleh ler Jalan-Jalan Cari Makan kat pasar Tani Putrajaya Presint 2.
Setiap Selasa & Jumaat...

Selamat Makan yer uolls!!

No comments:

Post a Comment