Wednesday 24 October 2012

"What's your favorite scary movie?"

8 Zulhijjah 1433H

Assalamualaikum w.b.t

On 31st October, it's Halloween!! Yeay!! Eh!! macam ler kat Malaysia ni sambut benda-benda tahyul tu kan.. and yet, it's still fun to watch rite... Halloween hanya di sambut di sebelah negara barat.. oleh orang barat a.k.a Mat Salleh.. Aku tak tahu kenapa ianya di sambut.. tapi masing2 decorate rumah ala2 rumah hantu gitew.. try to get spooky by having sculpture pumpkins in font of the house.. pas tu bebudak plak sibuk dress up as ghost/ cartoon character... then go to each house by saying "Trick or treat!!"... pas tu dapat cokelat.. hish!!! Bab dapat cokelat tu aku suka laaa... hehehe... 

[dah melalut plak aku]... actually aku nak cite pasal scary/horror movie dgn uols.. since Halloween kan.. kat Astro Movie pun dah ada slot Hallowscream... aku plak dah macam turn to mood nak melayan cite seram.. Haa.. baru ler bleh aku tanya "What's your favorite scary movie?".. hehehe.. kalo sapa yang tengok cite Scream tuu.. tau ler tagline tu kan... My all time favorite:-

○ The Evil Dead
Perghh!! uols bayangkan laa.. umur 7 tahun (aku ler) duk layan cite tuu.. harus la takot weh!! Memang seram sampaikan nak gi toilet terpaksa kejutkan Mami aku.. Rumah buruk dalam hutan.. sangat-sangat creepy kan.. pas tu siap pasang tape yang ada mantra.. seru roh jahat... harus la aku tutup muka dengan selimut setiap kali hantu keluarkan... Seram tahap gaban.. tapi last week, dekat Fox Movie ada tayang cite tuu.. seronok la aku sebab dah lama tak tengokkan.. standby duk dalam gelap.. sorang-sorang.. nak ambik mood seram katanya.. last2 aku duk gelak sorang-sorang.. hahahaha.. bila dah dewasa ni.. aku x nampak seramnya di mana.. muka hantu pun macam kelakau jer.. may be make up artis dulu-dulu x der skill sangat kot.. so bagi generasi dulu.. filem ni memang seram.. pas tu cara lakonan orang dulu2.. sangat2 KAYU!!


kalau dulu.. aku memang takot nak tengok muka hantu cam ni.. sekarang.. macam kelakar plak tengok...
○ The Exorcist
Ini juga merupakan cite seram yang aku suka masa aku kecik-kecik dulu.. Kalo tak silap, cite ni ada sequel.. Entah lerr... Cite pasal budak pompuan yang kena rasuk dengan satu roh jahat... so dia dah macam kena rasuk lerr.. pas tu mak dia gi cari paderi utk halau roh jahat tuu... 
Kesian plak dengan budak ni.. muntah pun xder sapa nak bersihkan.. huhuhu..
 ○ Nightmare On Elm Street
Freddy Krueger.. itu jer aku ingat bila nampak title cite ni.. Mintak dijauhkan ler dari Jalan Elm tu kann.. hehehe.. x pasal-pasal terserempak dengan mamat pakai paku belang-belang merah.. pakai topi.. dan mempunyai kuku besi yang panjang... eeeee...
Korang tak rasa ker dia related with Edward scissor hand?? hehehe

○ Misteri Rumah Tua
Yess!! It's Malaysian movie... sampai sekarang aku bleh bayangkan norkumalasari beranak kot mulut.. haaa.. mana ada dalam cite omputih kan.. hantu Malaysia jer adaa.. Tapi sayang ler.. filem ni macam dah dihapuskan.. dalam youtube x der... tayangan semula pun x der.. so mana nak cari ekk?? Harus la wat lawatan ke Filem Negara.. hehehe... Kesian kann... bila Google imej.. ada yang ni ker.. membuntal mata Noorkumalasari... hehehehe


List di atas semuanya cite dah masuk kategori evergreen kaann.. in fact kesemua pelakon pun dah tuo... Let's see another horror movies yang boleh dikatakan masih baru lerr.. kalo late 90's tu kira ok laaa :

◘ The Descent
Terbaek citer ni.. To those yang 1st time tengok.. memang kecut perot laaa.. jerit-jerit confirm ado laa.. walaupun cite ni ditayangkan dalam tahun 2006, tapi baru 2 tahun lepas aku tengok di Astro Citra. Dah la tayangan nya dalam kol 11 malam. Aku dengan housemate duk jerit2 di malam yang sunyi [sure jiran sebelah tension dengar jeritan kami]. Dalam movie ni korang akan rasa sesak nafas.. nervous... seram.. dan macam2 lagi... Ianya mengisahkan sekumpulan wanita yg suka kan aktiviti lasak/hiking.. masing2 nak explore satu gua yang belum pernah dijelajahi.. korang bayangkan ler.. nak masuk celah2 lubang yang sempit dan gelap [seriously gelap].. without knowing what comes ahead.. tiba2 ada something moving inside the cave.. haaa... korang mesti suspen giler laaa.. turns out to be some creatures yang ala2 vampire/human... hanya boleh detact manusia melalui haba.. aku strongly recomended korang tengok.. in fact cite ni ada sequel dia.. memang best!!
 
 ◘ 90 Days of Night
Vampire tak boleh kena matahari.. nanti dia akan hancur... mati. Tapi apa kan terjadi bila kat tempat tu x der waktu siang... hanya malam.. selama 90 hari.. bagaimana nak berlindung dari serangan vampire?? Haaa.. kalo nak tahu, korang kena tengok cite ni.. Berlaku di Alaska di mana dalam setahun tuu.. ada 3 bulan x der matahari... kebanyakkan penduduk akan kuar dari tempat tu selama 3 bulan. Tapi ada yang stay kat situ. Tiba-tiba datang sekumpulan vampire nak berparti kat situ... harus la berparti kan sebab matahari tak der.. paling sedih bila tengok ada vampire versi budak.. memang best!!
Haaa.. makan budak!!
 
 ◘ I Am Legend
Cite ni pun pasal vampire.. kononnya ada seorang doktor di New York menemui satu vaksin untuk kanser tapi akhirnya bertukar menjadi satu wabak yang boleh menjadikan seseorang itu bertukar... bertukar menjadi vampire.. hahaha.. cam kelakor tapi cite ni x kelakor... Bayangkan ler, by the end.. tinggal ler Dr.Robert Neville (Will SMith) seorang diri di NYC tuu.. bila malam, dia terpaksa bersembunyi dalam rumah sebab vampire memang banyak giler kat luar tuu.. yang bestnya Vampire with brain.. hambik ko.. susah ler bila vampire tu cerdik cam manusia kan...hehehe

◘ Paranormal Activity
Trend terbaru in making horror movies by using own handycam.. dia akan nampak lebih seram sebab kononnya ia betul-betul berlaku. Untuk filem ni, pada awalnya agak boring.. tapi lama-kelamaan makin tinggi selimut aku naik ke muka... takot weh!! Kononnya Katie ni ada satu jenis spirit duk follow dia dari kecik lagi sehinggalah dia duduk serumah dengan pak we dia, Micah. Pas tu macam2 paranormal berlaku. Micah ni plak x percaya so dia rakam ler dengan handycam. Citer ni byk sequel tapi aku dah x follow ler cuma yg terbaru, Paranormal Activity $ akan di tayangkan minggu depan... tengok trailer dia cam best jerr.. hhhmm..

Tapi kalo yang cite Melayu ni... aku nak tengok tapi not gut lerr.. seram!! Tapi ada  filem seram Melayu yang aku tengok di cinema.. memang seram giler sampai kan almost 40% aku tutup mata.. sound effect pun dah cukup membuatkan aku kecut perot.. mungkin sebab kisahnya dari culture orang melayu sendiri.. so rasa cam memang ada benda2 cam tu kann... filem seram/hantu Malaysia yang aku tengok:
  1. Jangan Pandang Belakang
  2. Khurafat
  3. Hijab 
 Pergghhh!! ketiga-tiga filem ni, aku tengok kali ke-3 baru berani bukak mata.. penakot kan aku nih!! hehehe..

~ Peace Out ~

No comments:

Post a Comment