Tuesday 23 October 2012

Are You Getting Enough Calcium??

7 Zulhijjah 1433H

Assalamualaikum w.b.t

Pernah tak uols rasa sakit belakang?? Pernah tak uols rasa cam sakit jer kaki bila berjalan lelama?? Haaa... itu tandanya uols kurang kalsium... Means that ur bones are not strong enough to do all those activities... Rasa cam tuo sebelum masa jer kan... sedangkan diri tu masih mudo remaja (EH?? muda ker?? huhuu). 

Last 2 weekends, aku ada ambik test tahap kalsium dalam tulang. Kebetulan Anlene ada buat pemeriksaan percuma di IOI Mall Puchong. Maka tergedik-gedik aku isi form sebab promoter yang bertugas tu anak ikan uols... hehehe.. They used these kind of machine almost like massage machine for foots.. The scale was given between -2.5 till 3. And guess what.. mine was 3.5. So extremely high with calcium gitew... Walaupun aku "muatan berat".. alhamdulillah... tulang aku ok.. but the anak ikan was told me that it's important to sustain the level of calcium in my bones.. who knows can.. in a future.. when i turn to 40's.. tiba2 sakit belakang plak kan... beside, sure anak ikan tu nak suh aku beli product Anlene tu kan... hehehehe...

This is the machine that will test how much calcium that u have in ur bones..
FYI.. aku x suka susu... dah cuba banyak kali.. tapi tekak aku ni cam x leh telan jer.. Then my Uncle introduce me to HL Milk.. Hhmm.. for the 1st time aku boleh minom susu.. in fact it was so delicious.. So boleh dikatakan HL Milk always available in my freezer.. tapi lama kelamaan rasa cam sengket plak sebab sekotak tu RM5.50-RM6 an it will last only for a few days.. Kopak ler aku!! Then aku cuba beli Anlene... Since aku x boleh minum susu tepung tuu.. aku beli ler perisa cokelat... tapi entah ler.. tetap x sedap. Last2 sampai keras susu tu... until..

 I'll try for Creamy Anlene... OMG!! sedap laa.. almost taste like HL Milk. Masa aku buat pemeriksaan tulang hari tuu.. Anak ikan tu cakap jangan bancuh susu dengan air panas.. kalo nak sedap.. just guna air sejuk... then the best part is aku bleh add on MILO... yeay!!

Let's me show u how to get enough calcium (200ml x 2 per day) :

1) This is Anlene with creamy taste.. murah jer.. kalo beli kat Carrefour, harganya RM17.80
Comelnya shaker pink tuu..
2) Untuk mendapatkan portion yang betul.. gunalah bekas air/gelas yang ada sukatan... Untuk sekali minom, uols perlu minom 200ml jer (kira segelas lerr..)... So dalam sehari uols kena minom 2 gelas.. so do ur own calculation la kan.. 200ml x 2 = 400ml... hahaha... 
Aku guna air masak/kosong jer.. ingat.. NO HOT WATER ok!!
3) Untuk sukatan 200ml... uols kena masukkan 4 sudu besar susu... tapi jangan ler sampai menggunung sudu tuu... Ambik portion yang sedang-sedang ajerr.. katanya!!
See.. portion susu tu.. sekadar memenuhi sudu besar jerr...
4) Untuk menambahkan selera untuk minom susu Anlene.. uols bleh tambah satu sudu teh Milo.. jangan banyak sangat.. nanti manis sebab creamy milk ni pun dah manis tau...

5) Bak kata James Bond, "Shake it not stir".. so untuk bagi sedap susu ni.. uols kena shake it laa.. beli jer shaker kat mana-mana pasaraya... Nak lagi best, masa shake tu.. cer goyang2 sket.. baru ada Ummphh!! Hehehe...
Shaker pink aku ni.. beli kat Jusco.. only RM4.90
6) Last part ni yang aku suka.. bagi yang susah nak minom susu, aku cadangkan masukkan susu tu dalam freezer.. nak lagi best, wat cam aku ni.. letak dalam ruangan sejuk beku... perghhh!!

Jangan letak lama2 dalam ruangan sejuk beku tuu.. kan tak pasal2 korang makan ice cream Anlene plak.. within 30 minutes.. it's ready to serve!!.

See.. it's simple, easy and yet so yummylicious!! So it's never too late to protect your bones ok!!

~ Peace out ~

No comments:

Post a Comment