Thursday 20 February 2014

Bila Cik Bul@t memasak....

Assalamualaikum w.b.t!!

Wah! wah! tetiba rajin nih.. ^_^
Aku ni sebenarnya x suka sangat memasak...
Setakat tekak aku jer kan.. wat penat.. baik makan roti jer..
(Tapi x kurus2 pun kaaannnn)
Tapi...
Bila mood memasak tu datang tanpa diseru...
Jangan lah di halang.. hehehe..
FYI, aku sekarang ni dalam mood diet (diet sokmo)
Gara2 baju aku semakin mengecil since raya puasa hari tu..
So i have to do something..
And yes, I will try my own diet program -> 30 Days Without Rice
(hari ni baru masuk hari ke-4).. GOOD LUCK CIK BUL@T!!

Di sebabkan aku dah muak makan salad...
So I need to try something new..
Something that I can swallow...
Mula la aku google cari healthy recipe kann..
Bila nampak resepi AYAM KUKUS/STIM .. mula terasa mood nak masak..
And yes, aku memang pengemar AYAM!!!
So apa lagi, balik kerja semalam terus ke pasar..
Cari bahan2...

Bahan-Bahan:
◘ Whole Leg Chicken
◘ Veggie (broccoli, carrots & cauliflower)
◘ Halia muda
◘ Bawang putih
◘ Garam
◘ Perencah sedap knor
◘ Lada sulah
◘ 2 biji cili

Cam no nak masak nih??
Ayam diperap dengan:
kunyit muda & bawang (dicincang) serta garam & perencah knor.
Aku biarkan dalam 20-30 minit.. Kononnya nak bagi segala perencah dapat diserap sepenuhnya.
Then panaskan periuk kukusan..
Masukkan ayam yang telah diperap tu..
Untuk bagi rasa pedas sket, aku masukkan 2 biji cili (baru la power kannn)
Dalam 15 minit kemudian masukkan all your veggies...
Then sprinkle with black peppers bagi menambahkan lagi perasa
Proses ni mengambil masa 30 minit, tengok kesesuaian laa...

The Veggies

 The chicken


 Lepas 15 minit, masukkan all the veggies

Tadaaaa!!!

Oh ya, since aku diet, so aku makan begitu sahaja.
NO NASI!!!
And you know what, the taste was not bad!!
Hehehehe... nampaknya boleh buat lagi ni..
Simple, healthy and yet.. DELICIOUS!!

Selamat Mencuba yer kawan2!!!


No comments:

Post a Comment