Tuesday 17 April 2012

My Favourite Shows in 80's

Assalamualaikum w.b.t!!


Tiba-tiba aku teringat zaman kegemilangan aku masa kecik2 dulu... hhmm.. to those yang seangkatan dengan aku ( growing up in 80's).. mesti mempunyai pengalaman yang hampir sama especially on how we spent our free time.. dulu-dulu mana ada video games.. apatah lagi PSP.. nak ber facebook jauh sekali.. hello!! masa tu mana ada internet kan... bagi yang duk di kampung cam aku ni... macam2 permainan tradisional we all main.. tapi kali ni aku bukan nak share permainan dulu2...tapi rancangan tv yang jadi fav. aku.. let's check it out the best kid shows ever!! (during my time laa...) :-

Saber Rider & The Star Sheriff
Cite ni officially di tayang kan di Malaysia pada tahun 1988 (kot!! hehe) tapi kejap jer di tayang... but i still like it.. dulu2 kan femes cite ala2 robot ni kan.. so same goes to this cartoon.. seingat aku sampai ke kuda pun jadi robot... sangat mengagumkan aku... masa tu laa...






ThunderCats

Haaa... cite ni sure ramai yang minat... sapa yang suka cite ni... maka sia2 la korang membesar di era 80-an... sangat2 femes.. paling best bila Lion-O nak panggil geng2 dia. "Thunder!! Thunder!! Thunder cats!! Hooooooo!!!"... tang tu ler pedang dia jadi panjang.... hehehe.. geng2 dia Cheetara, Panthro, Tygra, WilyKit and WilyKat, dan juga Snarf(kucing comel tuu).



She Ra : Princess of Power
Aku dah x ingat jalan cite dia... tapi dulu2 memang aku minat citer ni.. samapi verangan nak pakai costume cam dia... awal 80-an dulu kat Kelantan mana dapat siaran TV3.. so bila time cuti sekolah... family aku selalu turun KL.. so dapat ler aku tengok cite ni.. pernah sekali tu.. aku nangis2 x nak balik Kelantan gara-gara nak tengok She Ra.. katanya She Ra ni kembar dengan He Man... ntah ler.. aku pun dah lupa..  aku x minat He Man.. tapi abang2 aku memang minat giler aaa...




Space Cop Gavan (Gaban)

"Dia bertukar dalam masa 0.0005 saat"... giler ker apa... hahaha... tapi itu la kegilaan dulu2 kan... cepat betul dia BERTUKAR!!! lagu dia pun best... selalunya citer ni di tayangkan belah petang.. korang tengok la muka hero dia... huhu..orang tua rupanya... cam no ler bleh minat tengok citer ni... hehehe...








◘ Voltron : Defender of the Universe
Satu lagi cerita yang berkonsepkan robot.. siap boleh sambung2... pastu bertukar menjadi robot yang besau... kagum mak tau!! sebelah tangan pegang pedang... sebelah lagi ada mulut rimau... hebat kan!!! hehehe









◘ Moero Attack
The most influence show ever!! mana tak nya.. masa sekolah rendah dulu.. time kelas PJK.. bola tampar abes dalam stor.. semua nak main bola tampar.. semua perasan nak jadi macam CUN (betul ker nama ni...heheh)... lompat sana...lompat sini... semua nak buat "somersault berpusing"... pernah Guru Besar nasihat masa assembly supaya jangan obses dgn cite tuu... dgr citer ada budak patah tangan gara2 nak buat adegan somersault tuu... hebat kan!! hahaha...










Tapi tu citer dari luar... ada jugak cite2 originally from Malaysia ok.. terbitan Filem Negara. Dulu-dula ada siaran TV Pendidikan.. so kartun ni selalu di selitkan dalam program TV Pendidikan.. sure korang pernah tengok kan..kan.. Hikayat Sang Kancil... dia ada pelbagai versi... kisah dengan buaya laa... monyet laa... banyal nilai-nilai murni yang diterapkan dalam cite ni... best kan!!!




No comments:

Post a Comment