Thursday 24 July 2014

Demam Biskut Raya

Assalamualaikum w.b.t!!

Sepanjang puasa.. langsung x jengah kat sini..
Malas plus x der idea nak share.. Otak beku kata nya.. hehehe..
Memandangkan ni minggu terakhir kerja.. then ada idea sket..
so... I'M BACK!!!

Tengok tajuk entry pun dah tahu kannn..
Al-maklum laa... iter ada beli oven. Semangat tol nak wat biskut raya.
Aku beli x mahal sangat, brand Faber (26L) RM129.
Bila dah beli oven, mixer pun kena la ada. Kalo tak lenguh ler tangan mak.
Tak mahal, brand PENSONIC RM49.95.
Buat per beli yang mahal2.. bukan nak berniaga biskut kann...
Barang2 elektrik ni aku beli pada awal puasa...
Bila masuk minggu terakhir kerja baru aku start buat biskut raya.
Pandai ker?? Hello.. tengok orang ler... hehehe
Dari kecik aku selalu tolong Mami buat biskut raya..
Bila dah besar ni, I'm capable do it by myself
(sekali sekala call ler Mami mintak resepi kannn)

Yang ni Nutella Brownies. Resepi nya aku google jer...
Simple giler resepi dia.. so ok ler bagi beginner level cam aku ni. 
(aku tak pandai buat kek)
Hasilnya -> not bad.. cuma next time kalo nak buat, kena tambah telur sebijik lagi & 
Nutella tu kasi lebih sket yer...

Resepi Kek Span ni aku google gak. Kalo korang perasan, 
aku mmg x suka letak kek dalam loyang yg besau...
I'm pefer cup.. baru la comel...
Dalam resepi x der suruh wat kaler2 ni...
Aku jer yang gedik nak kasi rainbow sket... hehehehe
Hasilnya agak manis... kek dah gebu...
So next time kena kurangkan gula sket...

Yang ni aku reka sendiri -> Choc cookies with almond
Just guna basic resepi dari mak aku...
Bila final stage tu jer aku tambah cokelat...
Buat biskut ni, kena kreatif jer.. sebab kebanyakan basic ingredient tu hampir2 sama..
Hasil nya -> Sedap whoa... rasa mewah dengan almond.
Abang aku cakap boleh jual yang ni sebab sedap & cantik... huhuhu..

Yang ni plak biskut favorite mak aku. Biskut Telur Rebus.
Haaa.. ramai yang x tahu biskut ni.. ada yang tanya "Resepi baru ker?"
FYI, ni biskut zaman2 mak aku lagi.. tapi x ramai orang buat..
Rasanya sangat gebu. Intead of using eggs yolk, kite guna kuning telur yang dah direbus..
Kalo mak aku, dia suka guna shape bulan sabit then letak almond kat atas..
Tapi aku x der stok almond so sapu kuning telur jer la kat atas tuu.. hehehe

Yang ni aku reka sendiri gak. Bila dah reka sendiri, nama pun nak ler gempak sket kann.
Biskut Dragon Ball.. Hambik ko!! hahaha..
Dalam tu aku letak cereal Milo, then getel sampai bulat.. then tabur chocolate rice..
Hasilnya -> a lil bit crunchy. Aku x suka sangat crunchy2 ni... I suka yang gebus ok!!

Yang ni plak biskut Peanut Butter with almond.
Aku beli almond yang dah potong kecil tuu.. gaulkan sekali dengan peanut butter.
Nampak jer bodoh..
Hasilnya -> sedap ok!! hehehehe...

Ni biskut favorite aku gak.. Biskut nestum
Actually awal2 lagi aku dah buat choc nestum cookies. Tapi tu versi untuk anak buah aku.
Favorite depa la katakan... setiap tahun aku buat biskut ni...
Tapi kali ni, aku buat versi org dewasa plak.. No choco..
Dalam doh tu aku gaulkan sekali nestum with chocolate chips (eh!! nak jugak choco nya)
Hasilnya -> Gebus & sedap!!
Yang ni pun rupa buruk jugak... tapi apa la ada pada rupa kann...
Janji sedap!!! eh??? sedap ker??
Raya ni jemput datang rumah... cuba sendiri yer... hehehehe...


♥♥♥ The End♥♥♥

No comments:

Post a Comment