Wednesday 19 March 2014

hoan nghênh Hồ Chí Minh City [part 1]

Assalamualaikum w.b.t!!

Kali ni aku nak cite pasal trip aku ke Ho Chi Minh City, Vietnam.
Within 2 months plan nak ke sana...
Cari tiket.. cari hotel.. and finally, Alhamdulillah sampai jua akhirnya..
Travelling date on 14 - 16 March 2014 with 6 companions..
Me& my mom (with MAS) Acik, Angah, Busu & Pok Su (with AirAsia)

14 March 2014 (Friday)
Seawal 4.30 pagi aku dah bangun. Abang aku hantar aku & Mami ke ERL.
Naik train kol 5.50 pagi. Saje gi awal sebab nak solat subuh di KLIA.
Flight kami kol 9.05 pagi.. masih awal.. so bekpes la dulu..
Nak cite kisah di departure hall..
Dalam boarding pass mention di gate G10. Pintu paling hujung tuu..
Kesian Mami kena jalan jauh.. tapi disebabkan masa masih awal, so jalan slow2 laa
Sesambil cuci mata kat outlet yang ada kat dalam tuu...
Hampir sejam menunggu di gate G10.. bila tengok kat screen dia tulis to Bangkok.
Hhmm... biar betul ni... nak gi tanya, kaunter jauh...
Masa tu ada lagi 30 minit sebelum depart. Mami dah panik..
So aku gi la cari informasi (sebab aku x dengar any announcement pasal pertukaran gate)
Tu diaaa.. dah ditukar ker gate H4.. on the other side ler.. jauh weh..
Bagi aku sempat jer nak kejar.. tapi bagi Mami, kesian ler kann..
Sib baik airport ada sediakan transport untuk hantar ke sana...
Just nice sampai.. kalo tak, memang miss flight ler pagi tuu..

 PrayforMH370

 Jerebu di sana sini

Meals on flight

Perjalanan mengambil masa 2 jam..
Mami agak nervous sebab we are using the same route with MH370.
Sib baik leh tengok movie.. so mami x perlu fokus pada benda yg x sepatotnya..
Hampir 20 minit kami duk berlegar di ruang udara Ho Chi Minh City sbb x leh nak mendarat..
Traffic sibuk sangat katanya...
Selamat touch down at 10.30 pagi (local time). Kalo kat Malaysia kol 11.30 pagi..
Welcome to Tan Son Nhat International Airport!!

 Berderet kaunter Imigresen..

Bila kuar dar arrival hall, aku terus cari group Angoh.
They all sampai sejam awal dari aku (with Airasia)..
Bila nampak aku, Angah suh aku tukar duit kat money changer.
Masa nak datang, aku tukar duit untuk USD & VND..
Tapi bila bincang sesama sendiri, lagi murah bila guna VND (Vietnamese Dong)
Tapi aku simpan gak dalam 23 USD.. 
Kami ambik 2 biji teksi (Vios) denga harga 220,000 VND each (RM36)
Resit disediakan yer..
Masa kuar dari arrival hall, kami rasa cam pelik.. ramai nya orang kat luar..
Dah rasa cam artis lalu kat red carpet plak.. semua duk tengok..
Rupa2nya kat sana, orang awam tanpa tiket flight x leh masuk..
So depa semua tunggu kat luar ler.. 


Haaaa..
Aku jakun jap.. mau nya takk. gi buka pintu belah driver..
hahahaha.. mana mak tau kat sini left hand drive...
So bila duk belah kanan, memang rasa kekok... rasa cam nak pegang stereng jer..
Perjalanan dari airport ke hotel mengambil masa 35 minit.
Giler betul style org kat sini bw kenderaan..
Hon tu dah macam musik sepanjang jalan..
Motor berpusu-pusu.. memang org kat sana ramai pakai motor..
Mami kat belakang dah jerit2... hahaha...
Aku yang duk depan, laaagi la nervous.. kaki dah rasa cam duk tekan break jer...
Dalam kol 12 tgh kami sampai di hotel..
Aku book via agoda.. Hotel A&EM, nearby Ben Thanh market..
Harga dalam RM100 sorang untuk 2 malam..
FYI, kat sini hotel ciput giler... kecik!! Terkejut bila tengok bilik..
Kecik & NO window....
Turun balik ke front desk.. minta upgrade bilik..
So kami ambik bilik VIP.. kelas ko jah!! Ada 2 katil queen..
So aku duk sebilik dengan Mami, Acik & Angoh. 
Untuk upgrade bilik, kami tambah lagi RM173 untuk 2 malam..
Busu & Pok Su pun upgrade bilik gak.. ambik yang ada tingkap..
Tapi x perlu bayar apa2.. Kire senang gak ler berurusan dengan pihak hotel ni..
Dari tingkap bilik boleh nampak Ben Thanh market..

View dari tingkap bilik kami...

Rehat, solat... dan tanpa membuang masa, terus memulakan xtvt kami..
Cari kedai makan halal kat sini x ler susah sangat cuma x der banyak pilihan..
Busu aku pernah datang sini, so dia tau ler kedai mana nak gi..
Nak sampai ke kedai makan tu, kami kena melalui Ben Thanh market..
Hishhh!! tergoda la weh..
Banyak sangat barang2 yang comel, cantik dan berkenan di hati..
Perot berkeroncong di abaikan dahulu...
hehehehe...


Sempat ler aku rembat aksesori sket... souvenir sket..
Perot dah melalak ni... dah.. jom gi makan..
Dekat jer dengan kawasan hotel..
Masa sampai tu ada 2 kedai makanan halal...


Kedai aircond ni... mesti mahal...
Owner dia orang Malaysia... Dato' Helmy (ada mention kat pintu kedai)
So kami pilih kedai sebelah laaa..
Hehehe..our selection Hjh. Bahsiroh!!



Mami & Pok Su makan nasi.. perot melayu katakan...
Aku yang diet ni  pilih Pho Bo...(i x makan nasi ok)..
Macam kue teow sup.. tapi lagi sedap ler.. comes with ulam-ulaman...
Semangkuk beharga 60,000 VND (RM10)..
Lepas makan, kami meneruskan lagi xtvt shopping..
Tetiba hidung aku terbau something...
Sedap weh!!
Cari punya cari.. last2 nampak ler punca nya datang dari mana kann...


Yang penting perkataan HALAL tu jelas hokay...
Al-maklum laa.. kat sini kebanyakkan makanan x halal..
Islam x ramai kat sini...
Sedap uols coffee tuu.. cuma agak manis sket.. 
Harga RM3 segelas.. 
Oh ya... kat sini lebih mudah kalo transaction dalam RM...
Lagi murah & jimat.. Tapi kami semua dah tukar ke VND..
So terpaksa guna duit sana laa.. segelas 20,000 VND = RM3.20 
Lepas makan, kami masuk balik ke Ben Thanh market...
Kat sini, memang tempat orang borong English Cotton...
Aku beli gak dalam 20 pasang.. balik jual kat office..
Harga x leh cite la kann.. hehehe...
Mak cik aku lagi besh, beli 50 pasang...
Berat giler nak bw balik hotel... sib baik org kedai menyediakan perkhidmatan penghantaran
Just bagi alamat hotel jer.. kan senang!!! F.O.C
Kat sini kol 6 petang dah hampir gelap. In fact Ben Thant pun tutup dalam waktu yang sama
Better balik bilik dulu laa.. rehat.. mandi.. sebab malam nanti nak gi night market plak..
Night market ni ada setiap malam. Lokasi nya di jalan utama di belah kiri dan kanan Ben Thanh.
Depan hotel iols gak.. 
Macam2 ada... t-shirt, beg, souvenir, makanan (tapi non halal)...
Lama gak duk pusing2 kat night market tuu..
Oh ya, lupa nak bagi tau..
Konsep peniaga kat sini.. setiap kedai/gerai disediakan kerusi plastik..
So senang bagi pembeli nak duduk kalo dah x larat kan..
Amat bersesuaian la dengan group kami sebab Mami dah masuk kategori warga emas..
Aku pun x der la risau sangat...
Bila dah balik hotel, kita urut kaki naaaa....



End Part 1

2 comments:

  1. Salam...nice entry sis!!!
    nk tNya kain cotton /kain pasang yg jual kat sana bidang berapa???45 / 60?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam... kain kat sana bidang 60, dijual dengan 3.5m sepasang... kalo sapa giler cotton, sure 'drowning'.. hehehe...

      Delete