Wednesday 29 January 2014

Medan - Parapat - Berastagi [Part I]

Assalamualaikum w.b.t...

Ni nak cite pasal trip family aku ke Medan pada 29 Nov - 02 Dis 2014.
Iols plan percutian ni since Julai 2013... Dan dalam tempoh 5 bulan, aku sebagai ketua rombongan (kata nya..) terpaksa ler cari pakej yang terbaik kan.. cari punya cari, pakej dari Medan Tour adalah yag terbaik. Harga nya sangat-sangat berpatutan.. So, aku recommended la sapa2 yang nak guna service Rudy ni (travel agent dari Medan Tour)..

Kadar tukaran Rupiah
Feb 2013 : RM1 = Rp2800
Sept 2013 : RM1 = Rp3000
Nov 2013 : RM1 = Rp3533
* Ini sifir yang selalu aku guna bila guna matawang Indon. Always confuse sebab banyak sangat kosong..kosong... hehehe...

Day 1 (29.12.2014)
Seramai 20 dewasa, 3 kanak-kanak and 2 infants bergerak ke Medan dengan 2 penerbangan yang berbeza. Me and my family pergi dengan MAS (ETD 0825) and the rest with AirAsia (ETD 0845).
Di sebabkan aku ni dah jadi ketua rombongan, so sesuai ler gerak awal dari orang lain.
Oh yer.. x yah nak veragan nak duk lelama dalam flight.
Penerbangan hanya memakan masa 50 minit jer (dah macam aku balik Kelantan jer).
Walaupun dekat, perbezaan masa tetap 1 jam lebih awal dari Malaysia.

With my nephew.. Amar & Syahmi

Alhamdulillah!! we landed at International Airport Kuala Namu at 0825 (local time).
Airport baru hokay!!! Cantik, selesa dan agak bersih.
Since another flight lom sampai... so kami tak rushing mana laa... sempat lalala kat Arrival Hall.

Dalam 30 minit, selesai segala urusan dgn Imigresen Indonesia.
Kuar jer dari balai ketibaan tu, aku dah nampak Rudy tersenyum sambil memegang kad yang tertera nama aku. Actually aku kerap juga chat or whatsapp dengan dia.
So x rasa kekok sangat ler.. Jangan panggil pak yer sebab dia muda lagi.. 28 tahun and single hokay!! hehehe... Agak lama kami menunggu another group.
Bukan sebab delay tapi kesibukan di arrival hall (sekali touch down, berderat flight lain masuk)...
Beratur panjang ler kat kaunter Imigresen tuu.. dekat sejam gak baru they all keluar...
Muka masing2 nampak penat but still excited la kan.
Lupa nak bagi tahu, ni kali pertama our big family gi holiday oversea dengan pax yang ramai...
So  untuk trip ni Rudy meyediakan bus 29 seater untuk family aku..(selalunya ambik van jer)

This is our bus

Reminder : orang Indon ni badan semuanya slim.. so seat dalam bus pun agak slim ler.. So bagi yang gedek (gemuk) tu.. harap maklum la yer. Memang agak sempit ler kann... nasib ler!! huhuhu...

Dalam kol 11 pagi kami kuar dari kawasan airport.
Next destination : Parapat!! Perjalanan ini akan mengambil masa 4,5 jam depan pada traffic.
Sebelum meneruskan perjalanan, kami singgah makan tegahari di rumah makan Simpang Tiga.
Agak kebulur la sebab waktu dah 2 petang (3 petang di Malaysia).
Harus la perot berkeroncong semuanya kann...
Jangan risau yer.. Pakej yang di tawarkan oleh Rudy ni termasuk makan, hotel, transportation..
So korang bawa duit belanja and tipping kat driver bus jer...
On the way ke Parapat, kami singgah di Permatang Siantar. Apa ada kat sini??
Haaa.. kalo korang nak beli segala jenis  local jajan, boleh la beli di sini.
Famous shop - Paten. Own by Chinese Indon.
Nama janjan pun pelik2 jer such as Teng Teng or Ting Ting.
Harga sepeket dalam Rp20,000 - Rp30,000. So beli la sket kan sebab alang2 dah singgah.
Kebanyakkan nya sama jer dgn makanan kite such as dodol or kepingan kacang.
Cuma beza in terms of taste laaa...

Kami sampai ke Parapat dalam kol 4.30 petang. Penat weh!!
Tapi bila tgk view di pinggir Lake Toba tuu... Masyallah!!
Hilang segala penat lelah yang terasa...
Trip kali ni, Rudy telah mneyediakan 10 bilik untuk kami (twin sharing)..
Dan bilik nya... nun jauh di bawah. Al maklum laa.. kawasan berbukit..
Oh ya, kat sini x der lift ok.. so kena la jalan kaki ke bilik masing2.
Since dalam group kami ada warga mas & anak2 kecil..
So terpaksa tumpang van yang angkut barang tuu...
Walaupun kami dapat bilik yang paling bawah... tapi itulah bilik yang paling hampir dengan tasik.
Best woooo....

Penginapan kami di Parapat

Font Desk (check-in uols)

Menuruni anak tangga... agak jauh.. kepenatan dalam keterujaan

View dari balkoni bilik kami...

Sederet depan tu.. semua billik kami.. lalalala...

Kol 7 ptg kami akan gerak ke tempat makan malam.
So dalam masa yang ada tuu... lepas mandi2.. lepak2 jap..
we all decide nak naik bot pusing tasik.. kat tepi bilik kami tu ada menyediakan speed boot..
So kalo nak, sila bayar sendiri laa (not include in package)
Satu bot boleh muat 12 dewasa.. harga setelah bargain Rp150,000 (RM43)

Geng harimau MUDA yang teruja nak naik bot

ini la bot nya...

Selepas pusing2 tasik, kami mula bergerak ke lobi..
Dalam 7.30 malam, kami gerak ke tempat makan..
Oh ya.. lupa nak bagi tau.. waktu kami di sana, musim hujan la pulak..
So malam tu hujan renyai2..
Dinner malam tu memang best.. selera Indon sangat..
Sorry, x sempat nak snap picture sebab masing2 kebulur kelaparan... hehehe..
Lepas makan, kami singgah kedai2 tepi jalan tuu..
Boleh la beli sedikit souvenir kat situ...

Reminder : Korang kena pandai bargain sebab peniaga kat sini akan letak harga tinggi. Make sure korang mintak kurang separuh dari harga yang dia letak hokay...

Perot dah kenyang... beg plastik dah penuh di jari...
Apa lagi.. jom balik tido..
Esok jadual sure pack giler kann...